maandag 21 januari 2013

Zou ik? ... knolselderij

Selderij... Ik weet niet hoe het komt, maar ik gebruik het nooit. Er is iets aan de geur en smaak dat me tegenhoudt om het in gerechten te gebruiken. Ik vermoed dat het daardoor is dat ik me nog nooit aan knolselderij gewaagd heb. Ik weet het, een schande, maar ik heb mijn leven gebeterd! Vorige week kwam ik de knolselderij weer eens tegen in de supermarkt en ik dacht: "Laat ik hem toch maar eens in m'n winkelkarretje keilen, ik zie wel wat ik er mee aanvang." Intussen lag hij al een week troosteloos in mijn voorraadkast en nog steeds had ik geen idee wat er mee te doen. Dus ben ik gisteren (dat verschrikkelijke sneeuwweer, weten jullie nog) op zoek gegaan naar leuke, niet te ambitieuze, recepten met knolselderij. In een oude Allerhande kwam ik dit recept tegen: aardappelgratin met knolselderij. Ik ben nogal van de gratins, dus ik was meteen gewonnen voor het idee!

Dus daarjuist aan de slag met de knolselderij. Het viel me nog mee om hem te schillen. Ik dacht dat ik een heroïsche strijd ging moeten leveren, maar hij gaf zich vlug gewonnen. Wie weet ga ik de knolselderij wat vaker gebruiken in mijn keuken! Als jullie lekkere recepten kennen met deze groente, laat maar weten!


Aardappelgratin met knolselderij

echte winterkost!

Aantal personen: 4 personen
Bereidingstijd: 15 minuten voorbereiding en 50 minuten oventijd







Ingrediënten:
1 knolselderij
500 gram vastkokende aardappelen
2 tenen knoflook, fijngehakt
1 bekertje slagroom 125 ml (ik heb light gebruikt)
100 gram geraspte gruyère

Hier liggen ze nog op me te wachten...

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Schil de knolselderij en de aardappelen, en snijd ze in dunne plakjes.


Schik deze plakjes dakpansgewijs in een ovenschaal.


Strooi de gehakte knoflook over de plakjes. Breng op smaak met zout en peper. Giet er de slagroom over en bestrooi tenslotte royaal met gemalen kaas.

klaar voor de oven

Voordat je de schaal in de oven plaatst, bedek je hem best met aluminiumfolie, om aanbranden tegen te gaan. Na 30 minuten oventijd verwijder je de folie, zodat de kaas kan gratineren. Na 50 minuutjes is de gratin klaar! Ik heb er een vegetarische spinazieburger en gestoofde erwtjes bij gegeten.

De smaak van de knolselderij viel me goed mee. Het was niet té aanwezig, maar sloot harmonieus aan bij de aardappel. Zeker een recept voor herhaling vatbaar!

echte winterkost!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten