donderdag 31 januari 2013

Lekker ontbijtje: gluten- en suikervrije scones

Dit recept voor scones heb ik bedacht als alternatief voor ons ontbijt, in plaats van het glutenrijke brood. Ze worden gemaakt van rijstmeel in plaats van tarwemeel en zijn daarom glutenvrij. Ook de suiker is weggelaten en vervangen door rijststroop. De structuur van deze scones is dan ook niet hetzelfde als die van de 'normale' scones. Het kruim is iets korreliger en breekt makkelijker. En de scones worden ook niet zo bruin. Maar ze smaken wel heel lekker, zowel met hartig als met zoet beleg!

Binnenkort wil ik ze eens maken met een andere glutenvrije meelsoort. Ik heb ze al getest met een mengeling van Teff en boekweit, maar die vielen hier niet in smaak. Wie tips heeft, ik hoor het graag!

Gluten- en suikervrije scones



Recept voor: ongeveer 9 scones
Bereidingstijd: 5 minuten voorbereidingstijd en 12 minuten oventijd






Ingrediënten:
225 gram rijstbloem
2 theelepels natriumbicarbonaat (of eventueel glutenvrij bakpoeder)
30 gram boter
25 gram rijststroop
1 klein eitje
150 milliliter volle melk (ik gebruik lactosevrij)

Bereidingswijze:
Warm de oven voor op 180 graden.
Meng alle ingrediënten met een mixer in een kom.

alles samen in een kom
en mixen


Verdeel het deeg in een cupcakevorm (ik gebruik ook cupcakepapiertjes om ze in te bakken). Ik vul de vormpjes tot net onder de rand.



Bak gedurende 12 minuten in de oven. Warm of koud te eten! Smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten