zondag 20 januari 2013

Gezonde bananencake (suiker- en vetvrij)

In mijn zoektocht naar gezonde desserts kwam ik verschillende recepten voor 'bananenbrood' of 'bananencake' tegen. Deze recepten waren suiker- én vetvrij. Een combinatie die me als muziek in de oren klonk! Die moest en zou ik proberen! Mijn eerste variant viel eigenlijk nogal tegen: droog en niet zoet. Maar ik gaf niet op en ging op zoek naar de ideale combinatie van de verschillende ingrediënten. Intussen ben ik al een cake of 10 verder en nog steeds pas ik het recept aan. Ik voeg er iets aan toe of laat een ander ingrediënt weg. De ene keer met meer succes dan de andere keer ;-).

Maar goed, het 'basis'recept:

Bananencake of -brood (hoe je het zelf wil noemen)

Bereidingstijd: 10 minuten voorbereiding, 30 minuten oventijd

Ingrediënten:
200 gram speltbloem (maar kan ook heel goed met gewone of andere bloem)
3 rijpe bananen
2 eieren
150 gram suikervrije appelmoes (appelmoes met suiker kan natuurlijk ook)
50 gram havervlokken
een goede geut rijststroop (een beetje naar eigen smaak)
vanillestokje (zaadjes er uit schrapen)
1 theelepel bakpoeder

Bereiding:
Het is heel simpel (ik ben voor de makkelijke recepten :-) ): Verwarm de oven voor op 180 graden. Prak de bananen met een vork en doe ze in een mengkom. Doe alle andere ingrediënten bij de bananen en meng goed met een vork of lepel. Giet het mengsel in een bakvorm (bijvoorbeeld een cakevorm of een ronde vorm) en plaats gedurende een half uur in de oven. Als een naald droog uit de cake komt, is de cake klaar!

Ik heb al veel gevarieerd met de ingrediënten. Zo heb ik er gisteren een handvol geroosterde walnoten doorgedaan. Heerlijk! Maar er kan zoveel! Gedroogde abrikozen, noten, zaadjes, som maar op. Wat jij lekker vindt, kan erdoor.

Serveer de cake met een beetje (suikervrije) jam of lekker dik besmeerd met goede boerenboter. Mmmmm... Het water loopt me weer in de mond!



heerlijk met suikervrije bosvruchtenjam!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen