zondag 20 januari 2013

Overheerlijk, gezond broodbeleg: pompoencrème.

Vorige week heb ik een overheerlijk risotto met pompoen gemaakt, maar... een heleboel pompoen over natuurlijk! Dus wat doe je daarmee? De mogelijkheden met pompoen zijn legio: soep, quiche, pasta, noem maar op. Dus daar moest ik even over nadenken. Nu wil het toeval dat ik vorige week  'pompoencrème' meegebracht heb van de bio-shop. Had ik nog nooit eerder geprobeerd. Het stond in de vers-toog bij het broodbeleg en zag er heerlijk uit! En het was ook heerlijk! Overheerlijk zelfs! Dat wilde ik zelf ook wel eens proberen maken. Voila, een goed idee om de restjes van de risotto te verwerken was geboren!
  
Pompoencrème

Bereidingstijd: 10 minuten voorbereiding en 30 minuten oventijd

Ingrediënten:
een halve pompoen (met schil)
2 knoflookteentjes
een geutje olijfolie
peper en zout
2 eetlepels verse kaas (bijvoorbeeld Philadelphia, Mon Chou, ...)

Bereiding:
Het recept zelf is poepsimpel: Je verdeelt een halve pompoen in stukjes (schillen is niet nodig!), neemt enkele teentjes knoflook (even kneuzen met het lemmet van een mes), legt ze op een bakplaat en druppelt er olijfolie over. Plaats in een oven van 200 graden gedurende ongeveer een half uurtje. Doe de pompoen en knoflook samen met twee eetlepels verse kaas in een beker en mix ze fijn. Nu nog kruiden met een beetje peper en zout (maar andere kruiden zijn ook mogelijk!) en de pompoencrème is klaar!
Heerlijk op toast, een verse boterham, crackers, maar ook op een warm pittabroodje of in een wrap met wat sla en wortels. Mmmmmm...

lekker op toast

Ik vind het zo lekker dat ik nu altijd een potje in de koelkast heb staan. Zeker het proberen waard! Het is supergezond en superlekker!


2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk recept. Nooit aan gedacht. Ik ga hem onthouden.
    Je hebt een leuk blog! Ben benieuwd wat je allemaal gaat maken in de toekomst.
    En binnenkort is er een nieuwe Foodswap. Hou mijn blog in de gaten. Eventueel kun je je ook inschrijven op de nieuwsbrief van de Foodswap.
    :)
    Tot ziens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik kende het ook niet voor ik het in de bio-shop tegenkwam. Het is echt zo eenvoudig, maar zo lekker! Moet je zeker eens proberen! Enne, bedankt voor de info!

    BeantwoordenVerwijderen