dinsdag 29 januari 2013

Ik heb de smaak te pakken! Zelfgebakken wit brood

Na mijn geslaagde broodbak-avontuur van vorige week, heb ik me vandaag aan een nieuw broodrecept gewaagd. Dit recept voor wit brood vond ik op de blog  van Levine: 'Uit de keuken van Levine'. Deze blog bevat een schat aan broodrecepten en handige tips! Je bent enkele uurtjes zoet met rondsnuffelen op deze site  en je krijgt onmiddellijk zin om de keuken in te duiken om die heerlijke recepten uit te proberen!

Ik ben begonnen met een eenvoudig recept voor wit brood. Het recept met duidelijke foto's kan je hier bekijken. Maar ik zet mijn bevindingen en het recept sowieso nog eens in deze blog.

Het brood smaakte echt fantastisch. Heerlijk zacht, maar wel met een krokante korst! Zelfs de kindjes smulden er van, terwijl ze mijn vroeger broodbakmachine-brood maar niets vonden. 

Zelfgebakken wit brood



Recept voor: 1 groot wit brood
Bereidingstijd: 140 minuten rijstijd, 20 minuten voorbereidingstijd en 40 minuten baktijd





Ingrediënten:
600 gram tarwebloem
8 gram droge gist
15 gram suiker
35 gram zonnebloemolie
1 ei
150 gram water
160 gram volle melk
12 gram zout

Bereidingswijze:
Meng het water en de melk in een kommetje en warm lichtjes op in de microgolfoven. Meng intussen de bloem, gist en suiker in een grote kom. Voeg de olie, het ei en het water/melk-mengsel toe aan de bloem. Kneed gedurende 10 minuten met de hand (heb ik gedaan, want mijn Kennie heeft het begeven...) of gebruik een keukenrobot met deeghaak. Voeg na 5 minuten kneden het zout toe. Wanneer het deeg te plakkerig aanvoelt, strooi dan wat bloem bij. Is het deeg te droog, dan voeg je een beetje water bij.

Na 10 minuten kneden is het brood klaar voor de eerste rijs. Vet hiervoor de kom in met een beetje olie. Leg de deegbol in de kom en draai eenmaal om. Dek af met een vochtige keukendoek. Zet op een tochtvrije, warme plaats en laat gedurende 45 tot 60 minuten rijzen tot het dubbele volume.

het brood tijdens de eerste rijs


Wanneer de eerste rijs voltooid is, stort je het deeg op een ingevet werkvlak. Sla de lucht uit het deeg en vorm tot een bol. Laat deze bol afgedekt 20 minuutjes rusten.

het brood na de eerste rijs


Nu ga je het brood vormen. Op de blog van Levine staan zeer duidelijke foto's van hoe je dit het beste aanpakt. Ik raad aan om zeker een kijkje te nemen! Zelf heb ik geen foto's van alle stappen.

Eerst vorm je een rechthoek van het deeg.

rechthoek vormen


Vouw de rechterkant naar het midden en vervolgens de linkerkant. Duw het deeg opnieuw plat.

linker- en rechterkant naar midden plooien


Rol vervolgens het deeg van bovenaf stevig op en druk de naad dicht. Levine gebruikt een bakblik om het brood in te bakken, maar ik heb het brood los op een bakplaat gebakken. Bak je in een blik, dan leg je het brood met de naad naar beneden in het bakblik. Bak je op een bakplaat, dan leg je het brood met de naad naar beneden op een bakpapier.

Dek het brood af en laat een tweede maal rijzen gedurende 45 à 60 minuten.

Verwarm tijdens de 2de rijs je oven voor op 225 graden. Als de 2de rijs voltooid is, bak je het brood gedurende 15 minuten op 225 graden, daarna verlaag je de temperatuur tot 200 graden en bak je het brood nog 20 minuten.

net uit de oven


Laat het brood onmiddellijk afkoelen op een rooster. Het brood moet volledig afgekoeld zijn voordat je het gaat snijden, anders druk je het kruim samen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten