dinsdag 22 januari 2013

Getest: glutenvrije crackers van le Pain des Fleurs

Sinds enkele jaren ben ik bewust met voedsel bezig. Ik ben er van overtuigd dat bepaalde voedingsstoffen die we als 'normaal' beschouwen in het menselijke dieet, een negatieve uitwerking kunnen hebben op ons lichaam.

Denk nu bijvoorbeeld aan tarwe. We staan er niet bij stil, maar een gemiddeld mens krijgt heel wat tarwe en gluten binnen, onder andere tijdens de broodmaaltijden. Natuurlijk is brood niet ongezond, maar te veel is natuurlijk ook niet goed. Daarnaast bevat ons voorbewerkt voedsel uit de supermarkt ook veel tarwe en gluten. Denk aan gebakjes, koekjes, pasta, ... Op deze manier krijgen we - bijna ongemerkt - zeer veel gluten binnen.

Zelf ben ik niet gevoelig aan gluten, maar mijn hubbie daarentegen reageert er wel op, met buikpijn, misselijkheid, dipjes, enzovoort tot gevolg. Gluten beschadigen namelijk de darmwand. Bij de ene persoon is dit meer uitgesproken dan bij de andere, afhankelijk van je (over-)gevoeligheid voor gluten. Mijn gluteninname verminderen leek me dan ook geen slecht idee.

Ik ben altijd te vinden voor nieuwe dingen, zeker op gebied van eten! Het is voor mij dan ook geen straf om op zoek te gaan naar alternatieven voor voedingsmiddelen die veel gluten bevatten. In plaats van pasta op basis van tarwe, gebruiken we boekweit-, rijst- of quinoapasta. En in plaats van brood eten we zelfgebakken scones (met glutenvrije bloem!), maïswraps, pannenkoeken, havermout of crackers. En voor deze laatste heb je in de biowinkel tegenwoordig een enorme keuze!

Laatst viel mijn oog op de crackers van le Pain des Fleurs. Deze crackers zijn verkrijgbaar in drie smaakvariëteiten: met boekweit-, quinoa- of kastanjemeel. Naast glutenvrij zijn deze crackers ook vet-, ei-, gist- en lactosevrij! Ideaal voor mensen met een voedselintolerantie of -allergie!

vooraan de kastanje-variëteit, achteraan die met quinoa

gegarandeerd zonder gluten!


Ik heb de 3 variëteiten zelf getest. Alle drie zijn ze heerlijk luchtig en krokant! De crackers zitten verpakt in 2 aparte plastic zakjes, waardoor de versheid gegarandeerd is. De crackers blijven sowieso lang krokant.

lekker mét en zonder beleg

De smaak die mij het meeste aansprak, is de kastanjevariëteit. Deze crackers smaken heerlijk zoet, zijn perfect te eten zonder beleg (als tussendoortje), maar smaken ook heerlijk met bijvoorbeeld een plakje kaas. Ik eet ze bijna dagelijks als broodvervanger. Zeker het proberen waard als je ook je broodverbruik wil minderen of geen gluten meer mag eten door een intolerantie of allergie.

2 opmerkingen:

  1. Een heel goede tip! Ik mag namelijk eigenlijk ook geen gluten meer eten, en moet bovendien ook suikervrij eten....geen makkelijke opdracht!
    Kun je me eens zeggen waar je deze crackers vind?
    Grtjes en btw een mooie, duidelijke, aangename blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei, dat wist ik niet! Ik koop le Pain des Fleurs bij de Bioplanet. Spring gerust eens binnen om een pakje te halen!

    BeantwoordenVerwijderen