zaterdag 2 februari 2013

Mijn nieuwe uitdaging: garnalenspiesjes met rijstsalade van Bill Granger

Vorige week was mijn uitdaging de amandel-mandarijntaart uit het kookboek van Bill Granger. Deze week waren de garnalenspiesjes met rijstsalade aan de beurt!

Het is een eenvoudig en gezond recept, waarvan veel op voorhand gemaakt kan worden. 's Morgens heb ik de rijstsalade voorbereid en de garnalen in de marinade gelegd, zodat ik op het moment zelf nog enkel de garnalen moest paneren en op de spiesjes steken.
Op 10 minuten stond de maaltijd op tafel. Zus - en tevens proefkonijn van dienst - zag en proefde dat het goed was! En ook ikzelf vond dit een heel geslaagd recept! Zeker voor herhaling vatbaar!

*Edit: hopelijk wordt mijn nieuwe fototoestel snel geleverd, want de kwaliteit van de foto's is nu maar zo zo...


Garnalenspiesjes met rijstsalade




Recept voor: 4 personen
Bereidingstijd: 30 minuten voorbereidingstijd en 10 minuten baktijd







Ingrediënten:
Voor de spiesjes:
40 grote garnalen
geraspte schil van 1 citroen
7 gram platte peterselie, fijn gehakt
0,5 dl olijfolie
3 dikke sneden brood zonder korst
peper en zout
2 tenen knoflook

Voor de rijstsalade:
2 eetlepels citroensap
0,5 dl olijfolie
peper en zout
740 gram gekookte rijst
1 eetlepel citroenrasp
10 gram platte peterselie, grof gehakt
2 stengels bleekselderij fijngesneden
75 gram groene olijven in plakjes

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 200 graden. Rooster de boterhammen in de oven tot ze bruin en krokant zijn. Haal het brood uit de oven en laat afkoelen. Verkruimel met een keukenmachine of met je handen.
Ik had over het deeltje 'zonder korsten' gelezen... Gevolg: verkruimelen met de handen onmogelijk. Alleen een mixer kon nog hulp bieden.

broodkruimels


Doe de olijfolie, garnalen en de broodkruimels in een kom. Voeg de overige ingrediënten toe en roer flink door elkaar. Dek af met plasticfolie en laat 30 minuten koelen in de koelkast.

alle ingrediënten samen in een kom
en goed vermengen


Steek 5 garnalen op een spies. Bak op de grill tot ze goudbruin zijn (2 minuten aan elke kant).

ik heb 5 garnalen per spies gebruikt


Voor de rijstsalade:
Roer de olijfolie, citroensap, peper en zout door elkaar in een kommetje. Voeg de overige ingrediënten toe en meng goed door elkaar.

alle ingrediënten voor de rijstsalade


Smakelijk!



Mijn uitdaging voor volgende week: cake met haver, peer en frambozen. Heb er nu al zin in!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten